طراحی و ساخت دستگاه پیشرفته اندازه‌گیری تخلیه جزئی سه کاناله برای تجهیزات فشارقوی
طراحی و ساخت دستگاه پیشرفته اندازه‌گیری تخلیه جزئی سه کاناله برای تجهیزات فشارقوی به سرپرستی دکتر اصغر اکبری ازیرانی استاد دانشکده برق

به گزارش روابط عمومی؛ با تلاش اعضای آزمایشگاه عایق ها و فشارقوی دانشکده برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به سرپرستی دکتر اصغر اکبری ازیرانی استاد دانشکده برق، دستگاه مدرن اندازه گیری تخلیه جزئی سه کاناله طراحی و ساخته شده است.

در سال‌های اخیر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در پردازنده‌ها صورت گرفته است و در کنار کاهش حجم، سرعت و تعداد محاسبات در واحد زمان در این عناصر بسیار افزایش پیدا کرده است. با توجه به این نکته در ساخت دستگاه پیشرفته اندازه‌گیری تخلیه جزئی جدید سعی شده است با استفاده از مدرن ترین تکنولوژی روز، پالس‌های تخلیه جزئی به ‌صورت برخط تشخیص داده شده و پردازش گردد و اطلاعات جامعی را در رابطه با عایق تجهیز فشار قوی در اختیار قرار دهد. طراحی و مراحل ساخت این دستگاه به نحوی صورت گرفته که کاملا قابل رقابت با نمونه ی خارجی آن باشد و بتواند تمامی نیاز های داخلی در کشور را پوشش دهد. محصول نهایی این طرح قابلیت تجاری سازی با قیمت تمام شده بسیارکمتری نسبت به مشابه خارجی دارد. ویژگیهای مهم این پروژه عبارت است از:

· ساخت دستگاه اندازه گیری وثبت شکل موج پالس تخلیه جزئی(PD) با تکنولوژی مدرن و قابلیت بالا

· استفاده از پردازنده ی های سرعت بالا و تکنولوژیFPGA جهت آشکار سازی پالس های PD

· اندازه گیری و نمایش پالس PD به صورت برخط

· ارائه ابزارهای تحلیل پالس های اندازه گیری شده و کمک به تشخیص عیوب عایقی

· کاهش ارز بری و وابستگی به خرید نمونه ی خارجی در شرایط تحریم

· امکان تجاری سازی و تامین دستگاه برای نیاز داخل کشور

عایق الکتریکی مورد استفاده در تجهیزات صنعت برق که دارای ولتاژ بالا هستند، نقش اصلی در عملکرد صحیح و قابل اطمینان این تجهیزات دارد. اندازه‌گیری و تحلیل پدیده‌ی تخلیه جزئی، که به وجود نامطلوب جرقه های ریز به عنوان نقص در عایق این دستگاهها اطلاق می شود، گام مهمی در رابطه با کسب اطلاعات در رابطه با عمر ، مشخصات عایق و تشخیص سلامت ماشین‌آلات فشارقوی می‌باشد و با اشکارسازی انها قبل از منجر شدن چنین نقصی به خرابی کامل دستگاه و متعاقبا برطرف سازی نقص کمک موثری در افزایش طول عمر این تجهیزات می کند. 
تاریخ:
1402/07/26
تعداد بازدید:
6371
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:3 تعداد کل امتیازها:4
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الكترونيكي شما
شماره تلفن
توضيحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
كد امنيت